جلوگیری از زردی نوزاد

 جلوگیری از زردی نوزاد

در این مطلب میخواهیم به بررسی راه های جلوگیری از زردی نوزاد بپردازیم.

از آنجا که بیماری زردی نوزادان میتواند علت های مختلفی داشته باشد لذا در این مقاله سعی بر بررسی راه های مختلف برای جلوگیری از زردی نوزاد داریم.

یکی از راه های جلوگیری از بیماری زردی در هنگام بدو تولد میتوان به میزان تغذیه نوزاد در روز های اول تولد اشاره کرد.

از آنجا که در روزهای اول تولد میزان شیر مادر ها ممکن است به اندازه کافی نباشد.

پس بررسی حجم شیر مادر میتواند یکی از راه های موثر برای جلوگیری از این بیماری می باشد چرا که بخش زیادی از  دفع زردی توسط مدفوع اتفاق می افتد.

میزان تغذیه مناسب میتواند تا حدود زیادی باعث جلوگیری از زردی نوزاد شود .

وزن نوزاد و سن نوزاد رابطه مستقیم با حجم تغذیه نوزاد دارد.

بنابر این برای جلوگیری از زردی نوزاد حتما سن نوزاد, وزن نوزاد و میزان تغذیه ی مورد نیاز با توجه به شرایط نوزاد را مورد بررسی قرار دهید.

به طور مثال یک نوزاد 3 روزه با وزن حدود 3 کیلوگرم نیاز به 30 الی 60 سی سی شیر در هر دوساعت دارد که رعایت این امر بسیار میتواند به جلوگیری از زردی نوزاد کمک کند. اما برای اطلاع دقیق تر از جدول میزان تغذیه ی نوزاد حتما از متخصص نوزادان مشورت بگیرید.

تاثیر تغذیه ی مادر در دوران شیر دهی برای جلوگیری از زردی:

رژیم غذایی چه در دوران بارداری و چه در دوران شیردهی میتواند تاثیر زیادی در جلوگیری از زردی نوزاد داشته باشد که در ادامه به بررسی هردوی آن میپردازیم.

از آنجا که در نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه میکنند تمام مواد غذایی که مادر مصرف میکند فارغ از مناسب بودن یا نبودن آن  تاثیر مستقیم در هرآنچه نوزاد از این طریق جذب میکند دارد.

لذا رعایت این موضوع نیز میتواند در جلوگیری از زردی نوزاد تاثیر داشته باشد.

بسیاری از نوزادان در روزهای اول تولد دارای کبدی کامل نمی باشند. یعنی تکامل کبد به صورت کامل انجام نشده است.

همچنین غذاهای چرب مستقیما وارد گردش خون مادر و در نهایت وارد شیر مادر و درنهایت بدن نوزاد میشود که میتواند در بالا رفتن زردی نوزاد تاثیر داشته باشد.

تاثیر تغذیه مادر در دوران بارداری برای جلوگیری از بیماری زردی در نوزادان:

از آنجا که در دوران بارداری تغذیه مناسب یا نامناسب مادر تاثیرمستقیم  در رشد و تکوین جنین دارد. پس این امر نیز میتواند در جلوگیری از زردی نوزاد  مخصوصن در هفته های اخر تاثیر بسزایی  داشته باشد.

استفاده ی بی رویه از موادغذایی با طبع گرم و همینطور استفاده بیش از حد از ادویه جات میتواند از عوامل تاثیر گذار بر روی بیماری زردی در روزهای بدو تولد داشته باشد.

ایا طب سنتی در جلوگیری یرقان موثر است؟

در طب سنتی از راه های مختلفی برای جلوگیری از زردی استفاده میشود که به برخی از آنها میپردازیم.

یکی از راه هایی که برای جلو گیری از زردی نوزادها  در طب سنتی استفاده میشودمصرف عرقیجات گیاهی با طبع خنک نظیر عرق کاسنی؛شیر خشت ؛عرق ترنجبین و سایر عرقیات توسط مادر  میباشد.

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم باید بگوییم که زردی یا بیماری یرقان دلیل های مختلفی دارد. و در واقعیت جلوگیری از ان در دوران بارداری کاملا غیر ممکن است.

البته نمیتوان از تاثیر این مواد گیاهی برای جلوگیری از بیماری زردی در نوزاد چشم پوشی کرد.

یکی دیگر از راه های جلوگیری از زردی نوزاد در طب سنتی استفاده از عرقیجات با طبع خنک است. این عرقیات نظیر شیر خشت ترنجبین عرق کاسنی است که به نوزاد داده میشود. این مواد غذایی با تاثیر گذاشتن بر روی دستگاه گوارش نوزاد باعث اسهال شدن نوزاد میشود که

 این موضوع تا حدی میتواند از بالا رفتن زردی نوزاد جلوگیری کند. اما باید دقت داشته باشید که این مواد غذایی  ممکن است باعث افت قند نوزاد شود.

بنابر این قبل از هر اقدامی ابتدا با پزشک متخصص نوزادان مشورت کنید. بعد از مشاوره با پزشک اقدام به استفاده از ان را بکنید.

قطره بیلی ناستر برای زردی نوزاد:

یکی از دارو های طب سنتی که برای جلوگیری از زردی نوزاد یا در برخی از موارد برای درمان زردی نوزاد استفاده میشود قطره بیلی ناستر یا بیلی استاپ میباشد. که این قطره تلفیقی از شیر خشت و ترنجبین است.این قطره توسط ازمایشگاه های معتبر تهیه و توضیع میشود.

برای تهیه ی این قطره نیازی به نسخه پزشک نیست. تمام عطاری ها و داروخانه ها این قطره را برای جلوگیری از زردی نوزادان ارائه میدهند.

اما با این حال حتما توصیه میشود برای استفاده از این قطره از پزشک متخصص نوزادان مشورت بگیرید.

این قطره نیز با تاثیر گذاشتن بر روی گوارش باعث زیاد شدن مدفوع نوزاد میشود. در برخی مواردی باعث اسهال شدن نوزاد میشود که این موضوع میتواند در جلوگیری از زردی نوزادتان تاثیر بسزایی داشته باشد.

"<yoastmark

قطع شیر مادر برای جلوگیری از زردی نوزادتان:

در برخی از شرایط یکی از راه کارهایی که پزشکان اطفال به مادران شیرده برای جلوگیری از بالا رفتن این بیماری ارائه میدهند,قطع شیر است.

قطع کردن شیر مادر به مدت 24 تا 48 ساعت یکی از این راهکار ها است.

این نوع پیشگیری برای بالا رفتن زردی نوزاد, تنها در نوزادانی که سن آنها از هفته دوم گذشته است.

بعد از ان, اگر عوامل موثر دیگری نظیر مشکلات خون و عفونت ادراری و سایر موارد بررسی شده باشد, طبق صلاح دید متخصص نوزادان امکان پذیر است.

چرا که در بیشتر اوقات اولویت تغذیه با شیر مادر است.

همچنین باید این مطلب را در نظر داشت که تمام راه کار هایی که استفاده میشود راه کارهایی قطعی برای جلوگیری از زردی انها نیست.

چرا که زردی یا بیماری یرغان از آن دست بیماری هایی است که میتواند دلایل مختلفی از قبیل تفاوت گروه خون؛نارسایی کبد؛عفونت ادراری؛تفاوت گروه خونی و… داشته باشد.

بنابر این برای استفاده از هر راهکاری برای جلوگیری و یا درمان زردی از متخصص نوزادان مشورت بگیرید .

چرا که درمان اشتباه و عدم کنترل زردی ممکن است باعث آسیب های شدید و جبران ناپذیری برای نوزاد و همچنین خانواده ایجاد کند.

در نهایت در صورت بالا رفتن زردی نوزاد پس از انجام آزمایش میتوانید از کارشناسان و پزشکان مجموعه ی ما برای انجام بهترین راهکار مشورت نمایید مجموعه ی زردی وب با داشتن کادری مجرب و سابقه ی چندین ساله در امر درمان زردی نوزادن آماده ی ارائه خدمات رسانی به صورت شبانه روزی میباشد.

"<yoastmark

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها: بدون برچسب

نظر بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *